DIJETE I DIGITALNE TEHNOLOGIJE – ULOGA I PREPORUKE ZA RODITELJE

U odgoju i životu najvažnije je postaviti zdrave granice i ograničenja koja dovode do usvajanja odgovornosti i odgovornog ponašanja. U nastavku pročitajte neke smjernice i savjete kako postaviti granice i razviti odgovornost u korištenju ekrana kod djece.

Vrijeme za ekranom je privilegija, a ne pravo!

Dječja prava uređena su Konvencijom o pravima djeteta i svaki roditelj je DUŽAN svojoj djeci osigurati siguran dom, hranu, odjeću, obrazovanje i ljubav. Apsolutno nigdje nije navedeno da im MORATE pružiti TV, mobitele, tablete, računalo i dr. tehnologije – TO NISU PRAVA, već privilegija.

Cijenimo više ljude nego tehnologiju

Koliko često vam se dogodi da vas dijete potpuno ignorira jer su ga televizor ili igrica potpuno zaokupili ili ste možda čuli kako vaša djeca koriste neprimjereni rječnik u online okruženju? Djecu treba učiti kako cijeniti svoje odnose s bližnjima te im i svojim primjerom pokazati kako su članovi obitelji, prijatelji i odnosi uvijek na prvom mjestu, ispred tehnologije. Ako dijete ne reagira na vas jer je previše zaokupljeno tehnologijom, tehnologija se može ostatak dana isključiti, ponekad i ostatak tjedna.

Jedna od najvažnijih uloga roditelja je omogućiti djetetu zdrav razvoj i zaštititi ga od negativnog utjecaja okoline. Današnja okolina uz opasnosti stvarnog svijeta uključuje i nepregledno i zastrašujuće prostranstvo virtualnog svijeta digitalnih medija. Ponašajte se prema medijima kao prema bilo kojem drugom okruženju u životu vašeg djeteta. Kao što ga nećete pustiti samog da putuje svijetom, tako mu nećete dozvoliti da sam pretražuje svijet digitalnih medija. U virtualnom okruženju vrijede ista roditeljska pravila i zadaci kao u stvarnom. Stoga dalje savjetujemo:

  1. Preuzmite odgovornost-učinite ekrane nedostupnima:
    1. uklonite sve digitalne medije iz dječje sobe i zajedničkih aktivnosti (npr. tijekom obroka)
    1. ne kupujte djetetu mobitel, mobitel nije igračka, ako ste ga kupili razmislite zbog koje funkcije, ima li drugo rješenje?
    1. mobitele noću punite u zasebnom prostoru gdje ga dijete ne može dohvatiti
  •  Odredite pravila korištenja EM u obitelji, postavite granice – ograničite vrijeme provedeno u korištenju interneta
    • digitalni mediji mogu se koristiti u dijelu doma gdje su prisutni odrasli
    • odredite u koje vrijeme, koliko dugo i koje sadržaje dijete smije koristiti, kad vrijeme istekne, nakon zahtjeva za gašenjem ekrana nema više rasprave.
    • dok su djeca manja, svako korištenje digitalne tehnologije mora biti odobreno od roditelja; gledanje određene emisije, preuzimanje nove aplikacije ili igrice, korištenje obiteljskog računala, važno je  obavijestiti vas i zatražiti vaše dopuštenje.
    • obveze; škola i učenje (zadaće) idu prije TV a i igrica
    • po mogućnosti odredite obiteljski dan bez digitalnih medija
    • odredite pravilo gašenja digitalnih medija 1 do 2 sata prije spavanja za sve ukućane.
    • razgovarajte o situacijama kada dijete prekrši neka pravila i dogovore; digitalnu tehnologiju koristimo primjereno, u suprotnom ju gubimo
  • Dopustite djeci pristup samo sadržajima prikladnim za dijete.
    • razmislite o posljedicama koje  određeni sadržaji mogu imati na Vaše dijete.
    • ako niste sigurni, pitajte stručnjake koji se bave djecom i dječjim razvojem.
    • kvalitetni edukativni sadržaji bi trebali imati apsolutni prioritet.
  • Kad dijete kaže da mu je dosadno,
    • ponudite mu drugi sadržaj osim digitalnih medija
    • dozvolite mu da samo pronađe rješenje za dosadu (tako razvija kreativnost)
  • Pokažite interes i koristite vrijeme pred ekranom za zajedničko vrijeme
    • gledajte sadržaje i igrajte se zajedno s djetetom, razgovarajte o sadržajima koje gleda i igra
    • potičite dijete da kritički promišlja i propituje sadržaj
    • pomozite mu razumjeti sadržaje i kako ono što vidi nije uvijek istinito i realno
    • koristite zajedno s djetetom neke aplikacije i upoznajte ga s pravilima sigurnosti
  • Kroz informacije koje olakšavaju odabir zaštite i sadržaja prikladnog za dob djeteta naučite više
    • o uslugama zaštite, sadržajima, tehnologiji i dobnim ograničenjima, zaštitite dijete od sadržaja s nasiljem uključujući i nasilne igrice
    • napravite vlastitu listu edukativnih sadržaja koji doprinose usvajanju zdravih životnih vještina i navika Vašeg djeteta.
  • Uključite djecu u kućanske poslove sukladno njihovim mogućnostima
    •  pospremanje svojih igračaka
    • oblačenje
    • priprema stola za obrok, pomoć oko pripreme hrane itd.
  • Provodite vrijeme s djetetom na otvorenom u igri.
    • na otvorenom dijete koristi i potiče razvoj svih svojih osjetila,
    • dozvolite djeci da trče, skaču, vrte se, penju se po stablima, istražuju okolinu….
  • Omogućite djeci i potičite
    • kreativne aktivnosti koje razvijaju različite sposobnosti i vještine; npr. igranje različitim materijalima, crtanje,oblikovanje oblika od plastelina, igranje u pijesku, slaganje kocaka, slagalica i druge aktivnosti.
  1. Budite model
    1. djeca više vjeruju onome kako se ponašamo nego onome što govorimo
    1. potrudite se i sami što manje koristiti TV i druge ekrane, posebno mobitel.
  1. Zbog osjećaja krivnje djeca često ne potraže pomoć kada im je potrebna.
  2. Pošaljite im jasnu poruku da ste tu za njih i kada pogriješe.
  3. Koliko vremena dnevno djeca mogu biti uz digitalne medije?

„Sad je stvarno previše!“ Rani znakovi problematičnog korištenja i ovisnosti o ekranima:

Primjećujete li kod djeteta:

  • Reagira burno kada zatražite da ugasi ekrane.
  • Manje uživa u aktivnostima koje su ga prije veselile, a njegova pažnja i interesi su postali vezani uz aktivnosti oko ekrana. Želi sve više vremena provoditi ispred ekrana
  • Upotreba ekrana djeluje na ritam jedenja i spavanja (ili ima probleme sa spavanjem).
  • Slabiji uspjeh u školi, odgađa obaveze i daje prednost ekranima
  • Zbog ekrana izbjegava aktivnosti.
  • Laže o provedenom vremenu pred/na ekranima.
  • Euforično (radosno) raspoloženje kad koristi ekrane, a pad raspoloženja ili frustracija kad ih ne koristi.
  • Želi biti pred ekranom ujutro odmah nakon što se probudi
  • Žali se ili ljuti kada je vrijeme da isključi uređaj
  • Stalno razmišlja i/ili priča o omiljenim crtićima, igricama ili videima
  • Često se žali na glavobolju ili bolove u vratu.

Ako netko kod sebe, kod drage osobe ili djeteta prepozna navedene znakove upozorenja, savjetujem da obratite pažnju. Ranije reagiranje, tj. dolazak stručnjaku može spriječiti produbljivanje problema.

Ovdje preporučam razgovor sa svojim obiteljskim liječnikom, odnosno za dijete s pedijatrom ako se radi o školskom djetetu sa školskim liječnikom, psihologom ili drugim stručnim suradnikom u školi.

U našoj županiji dostupna pomoć je i u Djelatnosti za zaštitu mentalnog zdravlja, prevenciju i izvanbolničko liječenje ovisnosti pri Zavodu za javno zdravstvo Dubrovačko-neretvanske županije.

Kako pomoći djetetu koje je već ovisno o ekranima?

  • Počnite mijenjanjem sadržaja, prije nego vremena korištenja
  • Vrijeme pred ekranom – dajte prednost zajedničkim, interaktivnim aktivnostima s ekranom u odnosu na individualne; edukativni sadržaj prije igrica.
  • Polagano smanjujte vrijeme pred ekranom, radije nego da u potpunosti eliminirate
  • Ako prije nisu postojale granice – postavite ih (dnevni limit, zone bez ekrana), razgovarajte s djetetom i objasnite vašu obvezu i potrebu postavljanja granica. Napište dogovorene granice da se možete podsjetiti kad zaboravite.
  • Napravite hijerarhiju prioriteta – smjernice što sve treba biti obavljeno prije korištenja ekrana
  • Zamijenite ekran s drugim aktivnostima poput crtanja, igre, vanjskih aktivnosti i sl.

Ostale vijesti

MICRO: BIT 6 RADIONICA

MICRO: BIT 6 RADIONICA

MICRO: BIT RADIONICA Danas je u našoj školi održana radionica Micro bit-a 6 ciklus namijenjen učiteljicama razredne nastave, informatike i knjižničarima. Micro:bit (Microbit ili Micro bit) je računalo veličine 5x4 cm dizajniran za početnike u programiranju. Radionice...

Pročitajte više
Čitam, dam, sretan sam.

Čitam, dam, sretan sam.

Svoju knjigu daruj tuđe srce obraduj . Međunarodni dan darivanja knjigom obilježava se 14. veljače i volonterski je projekt kojim se želi probuditi ljubav prema čitanju i darivanju kod djece. Na prijedlog sudjelovanja u aktivnosti Čitam, dam, sretan sam. Svoju...

Pročitajte više

Čitam, dam, sretan sam.  Svoju knjigu daruj tuđe srce obraduj . Međunarodni dan darivanja knjigom obilježava se 14. veljače i volonterski je projekt kojim se želi probuditi ljubav prema čitanju i darivanju kod djece. Na prijedlog sudjelovanja u aktivnosti Čitam, dam,...

Pročitajte više
Skip to content